Door dierenarts Peter Klaver, met speciale interesse in tumoren. www.kliniek-klaver4dieren.nl  tel 0488-410040
Kanker is de meest voorkomende ziekte bij honden en katten. Ongeveer de helft van alle honden op hogere leeftijd krijgt kanker. De kans is reëel dat jouw hond een keer een nieuwvorming of gezwel krijgt. Een tijdige diagnose van kanker bij je hond of kat zorgt voor een betere kans op herstel. Het is belangrijk dat je de gezondheid van je huisdier goed in de gaten houdt. Maak zeker een afspraak in onze kliniek in Dodewaard als je één of meerdere symptomen van mogelijke kanker herkent bij je hond of kat. Ook bij de jaarlijkse vaccinatie en gezondheidscontrole kan je dit met de dierenarts bespreken.
Kenmerken die op een tumor wijzen bij hond en kat:

Snel groeiende bulten en knobbels of abnormale zwellingen in huid en mondholte
Knobbeltjes bij honden moeten niet worden genegeerd, zeker niet als deze blijven groeien of als het een snel groeiend bultje betreft. Gezellen en verhevenheden in de huid zijn makkelijker te herkennen bij kortharige hondenrassen en katten, vooral als deze snel groeien. Een routine controle van de huid is daarom erg belangrijk bij langharige rassen. Er zijn goedaardige (benigne) en kwaadaardige (maligne) vormen van kanker, ook neoplasie genoemd. Wanneer knobbels of nieuwvormingen kunnen uitzaaien naar lymfeknopen en / of longen of ingroeien in de omliggende weefsels, spreken we van kwaadaardige of maligne tumoren.

Gewichtsverlies zonder duidelijke oorzaak
De oorzaken voor abnormaal gewichtsverlies kunnen verschillend zijn. Slechte voeding,  slechte voedingsopname van voedingsstoffen uit de darm en de gevolgen bijvoorbeeld suikerziekte zijn de meest voorkomende oorzaken.  Als je merkt dat je vrolijke huisdier plotseling sterkt vermagerd, ook al geef je hem voldoende te eten, ga dan direct naar je dierenarts! Met name bij grote honden (zwaarder dan 35 kilo) en boven de 6-8 jaar is de kans op tumoren dan behoorlijk groot.

Langdurig hoesten en benauwdheid
Deze  symptomen passen bij veel aandoeningen en ziekten, waaronder  kennelhoest. Als je hond of kat langdurig moet hoesten is het een goede reden om de dierenarts je huisdieren te gaan, vooral in combinatie met andere symptomen zoals gewichtsverlies. Tumoren in de longen of keel kunnen hoestklachten geven. In sommige gevallen wordt bloed opgehoest. Sommige tumoren produceren vocht in de borstholte, wat uiteindelijk leidt tot benauwdheid en een te slome en te trage hond (of kat).

Plotseling te sloom of blijvende kreupelheid
Het eerste symptoom van botkanker is bijna altijd mank lopen en (druk)pijnlijkheid op de plaats van de tumor.  Het kan zijn dat de hond moeite heeft met bewegen of last heeft van stijfheid. Sommige vormen van kanker hebben invloed op de (kracht van de) spieren en het zenuwstelsel, waardoor je hond niet in staat is om goed te staan of te lopen. In het beginstadium van de tumor is een verdikking is niet altijd duidelijk te zien. Als je hond moeite heeft met  opstaan in de ochtend of wandelen rond het huis, is het tijd om naar de dierenkliniek te gaan voor verder onderzoek. Vaak moeten er na een uitgebreid klinisch onderzoek röntgenfoto’s gemaakt worden om de mogelijke diagnose (bot)kanker vast te stellen, vaak in combinatie met een wegnemen van een stukje weefsel (biopt) voor verder onderzoek.

Braken en aanhoudende diarree
Veel ziekten geven braken en langdurige diarree. Maar als een hond aanhoudend blijft braken (langer dan een paar dagen), is dat een reden om naar de dierenarts te gaan. Tumoren in de maag-darmkanaal is dan een optie, maar het kan ook een (virale) darminfectie zijn, een vergiftiging of een andere ziekte.

Minder eetlust
De meeste honden met kanker hebben een verminderde eetlust. Ze voelen zich niet goed en eten daardoor minder. Als eten de favoriete bezigheid is van jouw hond en hij is plotseling niet meer geïnteresseerd is in zijn voer, neem dan contact op met je dierenarts.

Slecht genezende  wondjes en / of verzwakt immuunsysteem
Als je hond bepaalde type van kanker heeft zal dit zijn immuunsysteem en weerstand aantasten. Ontstekingen kunnen daarom langer aanhouden. Ook kwaadaardige tumoren op de huid kunnen geïnfecteerd raken of gaan bloeden. Laat de dierenarts er naar kijken wat de oorzaak is van der gestoorde immuunsysteem.

Verminderde levenslust  en depressie
Wilt je hond niet meer naar buiten en ligt hij liever de hele dag in zijn mand? Loopt hij achter je in plaats van voor je uit? Wees dan alert, want kanker en vermoeidheid gaan bijna altijd samen. Goed onderzoek door de dierenarts, vaak in combinatie met bloedonderzoek is aan aan te raden. Je dierenarts zal name naar het calcium-gehalte in het bloed kijken/
Verhogen van de weerstand tegen tumoren
Voor het verbeteren van het immuunsysteem en daardoor de weestand tegen kanker gebruiken wij vaak deze natuurlijke middelen vaak in combinatie met chirurgie en / of andere therapieën.

ImmunoMatrix
Stimuleert de werking van het Immuunsysteem van hond en kat
Draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem. ImmunoMatrix is vernieuwd! Wij willen onze producten produceren met respect voor de natuur, daarom maken we bij voorkeur gebruik van natuurlijke en duurzame ingrediënten. ImmunoMatrix bevat geen kraakbeen of immunopeptiden van haaien. De nieuwe ImmunoMatrix is volledig nieuw ontwikkeld op basis van ingrediënten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze het immuunsysteem onderstenen. Het resultaat van het gebruik van Imunopolis is een verbeterde weerstand van het lichaam. Verpakking: 60 capsules. Dosering:
Kat met verstoord immuunsysteem en ondersteuning van de weerstand bij tumoren:

• 1 capsules per dag, bij de maaltijd voor de eerste maand, daarna halve capsule per dag of om de dag 1 capsule.

Hond met verstoord immuunsysteem en ondersteuning van de weerstand bij tumoren:

• 1 capsule per dag per 10 kg, met maximum van 5 capsules per dag, in overleg met de dierenarts