De tijd dat we veelvuldig kattenziekte zagen, hebben we gelukkig ver achter ons gelaten. Dankzij vaccinatie zien we deze nare ziekte in Nederland eigenlijk niet meer. Maar de ziekte ligt nog steeds op de loer en als we zouden stoppen met vaccineren, zijn we weer heel snel terug in de tijd. Na een halve eeuw vaccineren zijn we bijna vergeten hoe erg kattenziekte is.

Vaccineren, het is écht nodig!
Eigenlijk weten we dat ook wel, maar als alles goed gaat, dan ga je er al heel gauw weer wat makkelijker over denken. Sta er bij stil dat ook al is jouw kat nu sterk en gezond, hij of zij net zoveel gevaar loopt om kattenziekte of niesziekte te krijgen als iedere andere kat. Bij vaccinatie injecteren we sterk verzwakte smetstof die het dier niet ziek maakt, maar het lichaam nog wel prikkelt tot het aanmaken van antistoffen die zich specifiek richten tegen deze ziekte. Een vaccinatie zorgt er dus voor dat er volop antistoffen aanwezig zijn op het moment dat het dier besmet zou worden. Wij vaccineren tegen ziektes die niet of heel lastig te genezen zijn en die in veel gevallen zelfs dodelijk zijn of een chronische, soms levenslange nasleep hebben.

Tegen welke ziektes vaccineren wij?
Tegen kattenziekte en niesziekte wordt regelmatig gevaccineerd. We beschikken over vaccins die hun werking al vele tientallen jaren lang bewezen hebben. De werkzaamheid van het FeLV-vaccin is echter nog niet bewezen en voor FIV bestaat helaas nog geen vaccin. Voor FIP bestaat weliswaar een vaccin, maar er is nog onduidelijkheid over werkzaamheid en bijwerkingen; daarom wordt er geadviseerd (nog) niet tegen FIP te vaccineren.

Hebben vaccinaties bijwerkingen?
Uit onderzoek blijkt dat 4% van de gevaccineerde dieren last van bijwerkingen heeft.Er is tegenwoordig wat vaker discussie over de mogelijke bijwerkingen van vaccinaties. Die bijwerkingen zijn er, maar die moeten we wel in het juiste perspectief zien. In de discussie dreigen bijwerkingen al snel uitvergroot te worden. Een zeer belangrijke maatregel om de kans op bijwerkingen te verkleinen is om een dier alleen te vaccineren als het echt helemaal gezond is. Daarom is de jaarlijkse gezondheidscheck door de dierenarts zo belangrijk.

Biedt vaccinatie altijd 100% bescherming?
Als voorbeeld kunnen we denken aan de vaccinatie tegen niesziekte. Het gebeurt wel eens dat een goed gevaccineerde kat toch nog niezend de cattery verlaat. Een vaccinatie beschermt niet in alle gevallen 100%. Er zijn individuele verschillen in de mate waarin een dier antistoffen maakt op een vaccinatie, dat is dus een verschil in immuunrespons. Als controle op de mate van bescherming zouden we antistoffen kunnen meten in het bloed.

Antistoffen meten in het bloed in plaats van vaccineren?
We kunnen antilichamen meten in het bloed. Het probleem is echter dat we nog niet zeker weten bij welke hoeveelheid antistoffen er voldoende bescherming is en hoe lang deze bescherming aanhoudt. Voorlopig is vaccineren dus het meest betrouwbaar.

Moeten binnenkatten ook gevaccineerd worden?
Jazeker. Het zeer sterke kattenziektevirus bijvoorbeeld kan heel lang (tot circa 1 jaar) buiten een kattenlichaam overleven en is bestand tegen de meeste desinfectiemiddelen. Insleep van infectie van buitenaf, ook door alle tweebenige gezinsleden, is dus zeker een groot risico, ook voor binnenkatten!

Voordeliger en op maat vaccineren
Door de jaarlijkse vaccinatie te combineren met de jaarlijkse gebitscontrole en de jaarlijkse gezondheidscheck, bent u beter en voordeliger uit. Door de jaarlijkse controle kunt u in veel gevallen niet alleen veel narigheid voorkomen, maar direct én indirect in de toekomst dus ook de kosten drukken. Samen met uw dierenarts bepaalt u welke vaccinaties nodig zijn voor uw kat. Er wordt dus op maat gevaccineerd. Zo wordt er rekening gehouden met leeftijd, conditie, ras, besmettingskans, evt. reizen naar het buitenland, enzovoorts.

Vaccinatie met homeopathie, kan dat?
Nee, dat kan niet! Gerenommeerde homeopathisch werkende dierenartsen geven aan dat de werkzaamheid van zogenaamde nosodes nooit bewezen is en dat dit volgens de theorie van de homeopathie ook niet kan.
Niet doen dus!

Wij helpen u herinneren!
Wij zorgen ervoor dat u een herinnering krijgt voor de jaarlijkse check-up. U hoeft er dus zelf niet aan te denken! Bij voorkeur sturen wij u de herinnering per mail. Zorg er dan ook voor dat uw juiste e-mail adres bij ons bekend is.